Home -> Manga Reviews -> Zoekresultaten -> Kenshin le Vagabond19-10-2019

Kenny : scorescorescorescorescorescorescorescorescore
Totaal :scorescorescorescorescorescorescorescorescore

Ook gekend als

Battusaï, Kenshin, Rurouni Kenshin, Samurai X

Bespreking door Koen
top

Kenshin is natuurlijk een erg bekende naam in het manga- en animewereldje. Een televisieserie, een reeks OAV’s en natuurlijk ook de manga waar het allemaal mee begon. Voor één keer haalt de manga echter niet het niveau van de OAV’s.

Na de kip met de gouden eieren genaamd Dragon Ball had Glénat behoefte aan een nieuwe populaire shonen reeks die het vaandel kon overnemen. Al snel kwamen de gewiekste zakenmannen van Glénat erachter dat Kenshin ook een lange, immens populaire reeks was in Japan die dankzij de televisie een cultstatus had verworven. Kenshin zou de opvolger worden van Dragon Ball inzake verkoopscijfers en het moet gezegd dat qua verkoop Kenshin le Vagabond alle verwachtingen inloste. Het haalde niet de fenomenale cijfers die Dragon Ball haalde maar het werd toch voor enkele jaren de best verkopende serie van Glénat.

Moet ik nog uitwijden over het verhaal van Kenshin? Het verhaal speelt zich af in het Japan van de negentiende eeuw. Kenshin is een zwervende samoerai die vroeger faam verwierf als battosai de moordenaar. Hij heeft echter zijn verleden achter zich gelaten en besloot niet meer te doden. Hij heeft een speciaal zwaard dat hiervan getuige is. Een ander kenmerk van de jong ogende veteraan is zijn kruisvormig litteken op de wang.

We volgen Kenshin in zijn strijd voor de vrede. Een strijd want er zal nog veel gevochten moeten worden, maar Kenshin is zijn zwaardkunsten nog niet kwijtgeraakt. Hij zal echter ook moeten afrekenen met zijn verleden en zijn eeuwige strijd tegen de Shinsengumi zal weer oplaaien.

Kenshin le Vagabond is een shonen manga met een historisch tintje. Sommige feiten en personages zijn overgenomen uit de geschiedenisboeken, andere zijn dan weer volledig ontsprongen aan de fantasie van Nobuhiro Watsuki. Persoonlijk heb ik het niet erg begrepen op pure shonen manga die zich willen onderscheiden door er een intelligente toets aan toe te voegen en Kenshin is dus niet mijn favoriet in het genre.

Velen zullen zich echter niet aan mijn oordeel storen en zich volledig vinden in wat één van de belangrijkste manga is van de jaren negentig. De personages zijn vooral in het eerste deel erg charismatisch en ook de plot is erg sterk. De latere volumes van de manga halen het niveau van de hele serie echter naar beneden. Tijdens het eerste deel werd Watsuki bijgestaan door assistenten zoals Oda (One Piece) en Takei (Shaman King) en blijkbaar helpt dat wel. Oda heeft trouwens zijn vroegere meester overtroffen want in Japan is One Piece nog veel groter geworden dan Kenshin ooit geweest is.

De tekenstijl dan. Watsuki is erg geïnspireerd door de Amerikaanse comics en houdt er maar niet mee op dat in zijn manga te verkondigen. Bij elk nieuw personage geeft hij een uitvoerige uitleg op welk personage uit de comicswereld het personage gebaseerd is. Zoveel blah blah blah, we lijken ons wel in een shojo manga te bevinden.

Kenshin is ondanks deze kritiek een bestseller en kan door zijn simpele doch efficiënte stijl een erg breed publiek aanspreken. Het immense succes heeft ertoe geleid dat Glénat ook de “guide books” heeft uitgegeven met interessante historische weetjes over het universum waarin Kenshin zich afspeelt.

Bespreking door Gerrit
top

Over het verhaal zelf hoef ik niet veel te vertellen aangezien het reeds in de review van Koen beschreven is. Kort samengevat: Kenshin is een bekeerde moordenaar die alle huidige moordenaars wil stoppen. Een superman avant-la-lettre zeg maar.

Ik durf mij wel eens erg kritisch uitlaten over allerlei zaken, maar over Kenshin kan ik niet anders dan positief zijn. De tekenstijl is stijlvol en typisch, het verhaal is ijzersterk en meeslepend.

Wat zo knap is aan Kenshin is dat de manga niet zo zeer gedragen wordt door het hoofdpersonage maar door mede- en tegenstanders van Kenshin. De queeste van de jonge Yahiko om sterker te worden. Sano, die net als Kenshin een ruw verleden heeft en die zijn wereldvisie probeert aan te wenden om het goede te steunen. De oude tegenstander van Kenshin, Saitou Hajime, die nog steeds aan zijn principes vasthoudt en probeert zijn talenten aan te wenden om het kwaad te bestrijden. (noot van Gerrit: SAITOU ROX !!!) Verder zijn er ook nog Misao, Kauru, Aoshi, ... en zo kan ik nog even doorgaan.

Het hele verhaal van Kenshin bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat over de zoektocht en het overwinnen van Makoto Shishio. Toen Kenshin het als huurmoordenaar voor bekeken hield was vervanging nodig. Men zocht en vond Makoto Shishio. Nadat zijn opdrachtgevers hem niet meer nodig hadden besloten ze echter om Shishio te vermoorden. Dit mislukte en nu is hij back with a vengeance en doet men beroep op Kenshin om hem te stoppen. Dit is ook het deel dat in de anime tv-serie verteld wordt.

Het tweede deel van de manga gaat over de broer, Enishi Yukishiro, van Kenshins eerste vrouw, Tomoe Yukishiro. In Kenshins woelige verleden kon hij niet voorkomen dat Tomoe gedood werd en Enishi wil hiervoor wraak nemen. Dit tweede deel is zo mogelijk nog sterker dan het eerste deel. Jammergenoeg vinden we hiervan in de anime niets terug. Enkel in OAV2 krijgen we iets van dit verhaal te zien.

Er wordt Kenshin vaak verweten dat het een overroepen en gehypete serie is... persoonlijk vind ik dat je niet hard genoeg kan juichen over de manga Kenshin. (de serie is wat minder maar kom) Het is een enorm sterke manga qua tekenstijl en verhaal. Het is een absolute klassieker die je moet gelezen hebben.