Adressen
 Links
 Info

Detail Dossier
Interview met Aimée de Jongh Pagina : 1 2 3
2007-02-25 door Koen
Het eerste wat opvalt aan dit magazine is natuurlijk de uiterst geslaagde mascotte die ons voorblad opfleurt. De mascotte werd getekend door Aimée de Jongh, een jonge Nederlandse met enorm getalenteerde handen. Mangaheuvel gelooft rotsvast in het talent van Aimée en we zijn dan ook verheugd dit leerrijk interview te kunnen aanbieden aan onze lezers.

Je hebt onze beide mascottes getekend. Hoe heb je dit aangepakt? Hebben ze trouwens een naam?
Mascottes moeten schattig, leuk en niet te realistisch zijn. Daarom wist ik vanaf het begin al dat de mascottes in een ‘chibi’ stijl getekend zou worden. Daarnaast leek het me logisch om zowel een jongen als een meisje te nemen, want manga is niet per se jongens- of meisjesachtig. Het is voor iedereen bestemd! Na wat schetsen waren de huidige mascottes al snel geboren. En nee, ze hebben geen namen… waarschijnlijk had ik die wel toen ik de twee figuurtjes tekende, maar ik ben ze nu al lang weer vergeten.

Hoe en wanneer ben je begonnen met tekenen?
Ik ben nooit op een bepaald punt begonnen met tekenen, maar ik heb altijd al getekend. Op de peuterschool deed ik niks anders! En alle jaren daarna ben ik gewoon doorgegaan met het tekenen van verschillende figuurtjes. Pas rond mijn tiende begon ik met strips tekenen, want toen ontdekte ik Robbedoes en Kwabbernoot in de boekenkast van mijn ouders. Ik was er weg van en ik maakt zelf parodieën op de strip. Rond mijn dertiende kwam ik in aanraking met manga (Dragonball Z en Pokémon) en ook die stijlen ben ik in de loop van de jaren gaan overnemen. Zo is mijn uiteindelijke stijltje ontstaan: een mix van westerse strips en mangastrips.

Hoe vaak kruip je achter je tekentafel? Dagelijks? Wekelijks? Elk vrij moment?
Dagelijks, en dan elke dag ook zoveel mogelijk. Jammer genoeg kom ik door vakantiebaantjes en / of school nooit toe aan meer dan 4 uur tekenen per dag, hoewel ik dat dus wel zou willen. Misschien dat ik na mijn middelbare school een jaartje de tijd neem om alleen maar te tekenen; ik ben echter ook bang dat ik die manier van leven weer veel te snel beu word… dus voorlopig blijft het bij die paar uurtjes per dag.