Home -> Anime Reviews -> Zoekresultaten -> Spirited Away17-7-2019

Le Voyage de Chihiro, Sen to Chihiro no kamikakushi

Bespreking door Gerrit
top

Spirited Away vertelt ons het verhaal van het meisje Chihiro dat met haar ouders op weg is naar hun nieuwe huis in een afgelegen provincie.
Onderweg komen ze een aantal oude gebouwen en restaurants tegen die samen wel heel erg op een pretpark lijken... maar schijn bedriegt.
Voor Chihiro goed en wel beseft wat er gaande is, tuimelt ze binnen in een toverwereld waar haar ouders varkens zijn geworden en het hele pretpark een badhuis voor geesten blijkt te zijn.

Deze film van de hand van Hayao Miyazaki (Princess Mononoke, Porco Rosso, Laputa: Castle in the Sky,...) is een grafisch meesterwerkje. Jammergenoeg kan ik over het verhaal zelf niet zo positief zijn. Het hele concept doet enorm aan Alice In Wonderland denken. Maar daar waar je bij Alice In Wonderland soms het idee hebt dat je naar de fantasieën van iemand met een stevig voorraadje wiet aan het kijken bent, vraag je je af aan welke harddrug Hayao Miyazaki zat tijdens het maken van deze film.

Het zal wel met mijn "down-to-earth" aanpak te maken hebben, maar ik vond de hele film maar niks. Ik kreeg kop noch staart aan het hele verhaal. Ik heb het gedrocht na 1u42min van de 2u4min moeten afzetten wegens bored out of my mind.

Ja deze film is fantastisch mooi getekend, ja hij heeft de gouden beer gewonnen in Berlijn, ja hij is van de hand van Hayao Miyazaki, maar neen hij heeft mij absoluut niet kunnen bekoren. Als u even niet weet wat doen met uw leven kan u hem bekijken, maar voel u vooral niet slecht als u deze film niet gezien hebt.

Bespreking door Kenny
top

Ik heb Spirited Away voor het eerst gezien met een aantal vrienden. We wisten toen nog niets over de film. Toen de film gedaan was hebben we onmiddellijk een aantal stukken opnieuw bekeken. Onvergetelijk zijn de "side-kicks" van Chihiro die later in het verhaal hun intrede doen. Ik was erg onder de indruk van deze film. Ik was zelfs zo fel onder de indruk dat ik enkele dagen later de DVD gekocht heb.

Het verhaal gaat, zoals Gerrit in zijn review vermeldt, over een meisje dat in een freaky fantasy world terecht komt, bevolkt door de meest bizarre wezens. Haar ouders zijn veranderd in varkens als straf voor het opeten van voedsel dat niet voor hun bestemd was. Chihiro moet ze zien te bevrijden zonder haar eigen naam te vergeten. De bazin van deze realiteit houdt namelijk bepaalde wezens "gevangen" door er voor te zorgen dat ze hun naam en verleden vergeten.

De auteur is in mijn ogen een genie als het aankomt op het gebruik van zijn verbeelding. Of hij al dan niet "nuchter" was toen hij deze film bedacht, laat ik in het midden. ;-) Ik werd volledig opgeslorpt in de fantasiewereld en voor mij is dat een hele sterke kant van de film. Ik heb 2 uur en 10 minuten doorgebracht naast Chihiro in een wereld die ik in de verste verte nooit had kunnen bedenken. De film duurt lang maar voor mij was dat geen probleem. De kracht van deze film zit hem juist in de poging van de auteur om de kijker onder te dompelen samen met het hoofdpersonage in een wereld die de verbeelding prikkelt. Hetgeen zeker is, is dat je voor dit soort film moet zijn. Mij is deze film heel erg bevallen evenals de mensen met wie ik Spirited Away heb gezien.

Het verhaal verdient ook een aparte paragraaf. Aangezien deze film zich afspeelt in een realiteit die met niets te vergelijken valt, heeft de auteur ook op het gebied van de verhaallijn zijn best gedaan om een aantal onvoorziene plotwendingen en onverwachte bondgenoten te gebruiken. Bij het begin van de film is het dan ook onmogelijk te weten hoe het verhaal zich gaat ontplooien. Enkel de afloop is voorspelbaar maar de middelen om er te geraken zullen menig kijker zeker kunnen bekoren.

Voor mijn part zeker een aanrader om eens te gaan huren. Indien de film je dan bevalt is het zeker een film om in je DVD collectie op te nemen.