Home -> Anime Reviews -> Zoekresultaten -> Cowboy Bebop - The Movie26-4-2019

Jo : scorescorescorescorescorescorescorescore
Totaal :scorescorescorescorescorescorescorescorescore

Ook gekend als

Cowboy Bebop - Knockin' on heaven's door

Bespreking door Gerrit
top

We schrijven Mars, 2071. Een donkerharige man met ringbaardje doet een vrachtwagen met biochemische lading ontploffen op Highway One, midden in een druk bewoond gedeelte van de stad. De regering is geschokt door deze terroristische aanslag en plaatst een bedrag van 300 miljoen woolong op het hoofd van de terrorist.

De bemanning van het ruimteship Bebop zijn het moe om alleen maar instant noodels te eten en kunnen de enorme beloning best wel gebruiken. Er is de charismatische Spike Spiegel, meester in Jeet Kune Do (de gevechtsstijl ontwikkeld door Bruce Lee) en aardig schutter. Faye Valentine is een 23-jarige premiejaagster die zweert bij strakke topjes, blote schouders en hotpants. Oude rot in het vak, Jet Black, kan als ex-politieman teren op de ervaring die hij opdeed bij de ISSP (Inter Solar System Police). Deze drie hard-core premiejagers worden bijgestaan door Ed (Edward Wong Hau Pepelu Tivrusky om volledig te zijn) en haar hondje Ein. Ed en Ein zijn allesbehalve normaal. De klungelige verschijning van Ed laat het niet vermoeden, maar ze is een top-hacker. En Ein is een superintelligente hond die zowel Spike als Jet verbaasd doet staan met slimme schaakzetten.

Het verhaal van deze film is bijzonder sterk. De personages hebben niet meer of minder voorkennis dan de kijkers. Dit zorgt er voor dat de kijker met hen mee denkt en mee groeit in het verhaal.
Ook filmtechnisch zit deze film fantastisch in elkaar. De animatie is zo vlot en gedetailleerd dat het soms nauwelijks opvalt dat het een tekenfilm is. De film bevat shots en camerabewegingen die ongezien zijn in de animatiefilm. De actiescenes lopen vlotter dan die uit The Matrix, de gevechtsscenes zijn van het niveau van de beste Bruce Lee films en de vuurgevechten gebeuren op een wijze waar Tarantino enkel op een goede dag in slaagt. Hierbij komt nog dat de soundtrack het verhaal voor 100% ondersteunt.

Het enige minpunt aan de film is een achtervolgingsscene die naar mijn mening vrij overbodig is voor het verhaal. En als ze dan toch nodig mocht zijn dan had ze heel wat korter gemogen. Niet dat ze niet perfect getekend en geanimeerd is, want ze kan zo naast de POD-racing scene uit Star Wars staan, enkel een beetje overbodig.

Cowboy Bebop is een must see voor anime fans. De kans om deze schitterende film te zien mag je zeker niet laten liggen. Vooral als je hem in een THX-omgeving en op een enorm scherm kan bewonderen.

Bespreking door Jo
top

Op aanraden van Gerrit ben ik vandaag naar Cowboy Bebop gaan kijken. Het is inderdaad een goede goede film en zeker een sterke anime film.De kracht van Bebop ligt vooral in de animatie en de bijhorende soundtrack. Ze zorgen er samen voor dat de film een unieke sfeer uitademd die nog het best als "dromerig" te omschrijven is.De animatie is zeer realistisch en dit komt vooral tot uiting in de omgevingen en de achtergrondpersonnages. Ook de gevechtsscenes maken indruk met hun vloeiende beweging en kunnen zonder schroom vergeleken worden met die uit de klassieke film.

Toch krijgt Cowboy Bebop geen perfecte score van mij, want er zitten toch een paar minpuntjes in. Zo is het verhaal wel degelijk, maar niet echt wereldschokkend. Ook de uitwerking van de personages laat wat te wensen over. Er wordt net genoeg informatie gegeven om te kunnen volgen, maar van een band met de personages kan ik niet echt spreken.Dit kan natuurlijk aan het feit liggen dat ik de serie nog niet gezien heb en dat men dit misschien wel verwacht. En ook voor mij was het nut van de achtervolgingsscene volledig duiter. Dus als iemand hier enig licht kan op werpen, ga uw gang :).

Bebop stond al lang op mijn lijstje van onbekeken series en daar ga ik dan nu ook iets aan doen, want deze film heeft mij absoluut zin gegeven om meer te weten te komen over Spike Spiegel.